Alla inlägg den 22 oktober 2008

Av Jesper och Githa - 22 oktober 2008 20:00

Jaha, idag var det tillbaka till vardagen, ja iaf nästan... Idag skulle jag ha med mig Chivas på jobbt för första gången sen vi hämtade honom. Vi var ju lediga både jag och Githa måndag och tisdag för att få en bra start med honom.

Bilresan gick jättebra, han verkar ha funnit sig bra med att åka i baksätet. Balansen är inte den bästa när han står eller sitter upp men det kommer det med. När vi väl kommit i rullning utan start och stopp så lägger han sig ner och slumrar till.


Väl på jobbet så fick han nosa igenom mitt och min kollegas rum, det är hyffsat stort och fullt med konstiga saker för honom, datorer, kartonger och en massa kablar och annat datamaterial.

Byggde sen snabbt en liten hage till honom av två kompostgaller, ena väggen och min bokhylla jag har. Perfekt, in med hans pläd, en skål med vatten och sist in med Chivas i denna. Han kom snabbt till ro då jag tagit med hans pläd hemifrån.

Jaha, då är det bara jobba på då, turligt så har jag ett jobb som man kan åtgärda en del fel från platsen vilket gör jag slipper gå ifrån. Planen är att i början innan han är van att bli lämnad korta stunder att Johan (kollegan) ska vara kvar i rummet och hålla han sällskap. Dagen till ära var Johan lite trött och hade försovit sig. :D Det bådade inget bra för jag höll på att gå under av kissnödighet och gå ut ur rummet och lämna Chivas var det inte tal om, testade och han började skälla och gnälla så snart jag stängde dörren...

Nåväl, klockan närmade sig hans andra mål mat och lagom till det kom Johan och jag kunde gå iväg och fixa vatten till hans mat och äntligen själv få gå på toa i lugn och ro tänkte jag. :) 

Johan hälsade på Chivas i hans lilla hage, glad som vanligt viftade han på svansen och hälsade glatt. Nu när dom hälsat så tänkte jag gå iväg och fixa vatten, så snart jag lämnade rummet drog han igång och gnällde men jag gick och hämtade vattnet iaf. När jag kommer tillbaka till rummet står Johan på huk vid hans hage och Chivas stod med tassarna på kompostgallret smått förtvivlad. Men glad som en tok när jag åter kom in i rummet. Dags börja öva lite ensamhetsträning känns det som...


Bestämde rätt snart att jag bara skulle jobba till 13 och sen åka hem med honom, många nya intryck under dagen så det var lika bra. Men innan vi skulle åka så vart det åter besök för mig på herrarnas. Denna gång bestyckade jag Johan med lite mat som han kunde hålla Chivas upptagen med, mutor brukar alltid funka bra!  Så även denna gång... ;)


Väl hemma var han väladns trött men vi körde lite hjärngympa med dummyn och en aktiveringsleksak. En stor tärning med ett hål i där vi stoppar in lite mat (tack Mari för leksaken). Rullar han den rätt, vilket inte är lätt så poppar det ut en bit då och då. Vi testade detta första gången igår och han lärde sig detta väldans snabbt, riktigt kul se han få använda hjärnan och lyckas med uppgiften. :)


Nu på kvällen efter middagen så har vi övat lite ensamträning. Vi klädde på oss precis som om vi skulle gå och sa sen, "kommer snart" och gick ut och stängde dörren efter oss. Stannade precis utanför dörren och lyssnade, tog inte allt för många sekunder innan han började gnälla. Då gick vi in direkt och berömde han. Lite väntan och sen ut igen. Nu började skälla men vi väntade lite längre denna gång innan vi gick in. Han var mycket glad när vi klev in båda två sen...

Det fick räcka med två gånger men är något vi måste jobba vidare med under närmsta tiden.


Huvva, detta vart långt...


// Jeppe

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards